Τετάρτη 16 Απριλίου 2008

Χάσαμε το Πάρκο, στοπ!

Στις 12 Δεκεμβρίου του 2007 είχα αναρτήσει ένα κείμενο για την πρόταση του Στέφανου Μάνου σχετικά με το Ελληνικό: Ο πρώην υπουργός πρότεινε να πουληθεί ένα μέρος της έκτασης για οικιστική χρήση και με τα έσοδα να αγοραστούν οικόπεδα στην Αθήνα για να δημιουργηθούν ανάσες πρασίνου. Ως ιδέα μού είχε φανεί καλή, αν και αμφέβαλλα ότι πράγματι με τα χρήματα θα αγοράζονταν οικόπεδα! Πιο πιθανή έβρισκα την κατάληξή τους στη μυστηριώδη «μαύρη τρύπα», όπου έχουν εξαφανιστεί τεράστια ποσά κατά καιρούς.

Με άρθρο της στο περιοδικό Πράσινη Πολιτική (τ. Νοεμ/Δεκ.2007), η Νατάσα Τσιρώνη, δρ Αρχιτέκτων Πολεοδόμος, όχι απλώς επιβεβαιώνει τους φόβους μου, αλλά τους επαυξάνει κιόλας. Λέει ότι η πρόταση αυτή πατάει πάνω στη λογική «αφού δεν έχω εγώ, γιατί να έχεις εσύ;» και εξηγεί: με συντελεστή δόμησης 3,00-5,00, για κάθε παρκάκι των 20 στρεμμάτων που προτείνει ο Σ. Μάνος, θα απαλλοτριωθούν κτίρια περίπου 80.000 τμ, που αντιστοιχούν σε περίπου 3.000 άτομα και πολλές επιχειρήσεις και καταστήματα. Δεδομένου ότι οι κάτοικοι των πυκνοκατοικημένων περιοχών είναι φοιτητές, συνταξιούχοι και χαμηλόμισθοι, είναι πολύ δύσκολο να μετακινηθούν. Οι ενστάσεις για τις απαλλοτριώσεις κρατούν συνήθως πάνω από 10 χρόνια, και η πόλη θα έχει χάσει έναν πνεύμονα πρασίνου χωρίς να έχουν εξασφαλιστεί άλλοι.

«Αν υπήρχε η βούληση δημιουργίας πρασίνου», λέει η δρ Τσιρώνη, «η πρώτη κίνηση θα ήταν η ανάπτυξη του αστικού πράσινου», η «προστασία και αναβάθμιση χώρων» όπως το Γουδί, ο Ελαιώνας και το Πεδίο του Άρεως (ειδικά για το τελευταίο, έχω ιδίαν άποψη για την κρατική και… «Πανελλήνια» περιποίηση), και «η δημιουργία νέων». Πήρε το μάτι σας καμια τέτοια κίνηση;

Από άλλο άρθρο του περιοδικού, πληροφορούμαστε ότι αυτή τη στιγμή, ο δήμος Ελληνικού έχει 16.740 κατοίκους και ο δήμος Αλίμου 38.047. Η πρόταση Σουφλιά, λοιπόν, προβλέπει να δημιουργηθεί στο χώρο του Ελληνικού μια νέα πόλη 15-20.000 κατοίκων (5.000 διαμερίσματα των 100 τμ)και ένα νέο επιχειρησιακό κέντρο! Τα κτήρια θα είναι, λέει, 3ώροφα, 4ώροφα, αλλά και «ψηλά»(πόσο, δηλαδή;), με πραγματικό συντελεστή δόμησης 2.5 . Ενδεικτικά, της Γλυφάδας είναι 1,2 και του Μοσχάτου 1,8. Με 2 θέσεις στάθμευσης ανά κατοικία, θα χρειαστούν 10-12.000 θέσεις. Για το επιχειρησιακό κέντρο άλλες 25.000. Συνολικά 900.000 τμ υπόγεια ή υπαίθρια parking! Για να μην αναφέρουμε και τους χώρους στάθμευσης των επισκεπτών. Πού θα κυκλοφορούν όλοι αυτοί; Μα, φυσικά, στις λεωφόρους Ποσειδώνος και Βουλιαγμένης!

Για το «υψηλό πράσινο» προβλέπεται η φύτευση 40-50.000 δέντρων, που θα καλύπτουν δηλαδή μόνο 800 στρέμματα, και θα κατανεμηθούν σε 6 διαδρόμους, οι οποίοι θα πλαισιώνουν δρόμους, τραμ, μουσείο, αθλητικά κέντρα, γκαλερί, ακόμα και αμερικανικό κολέγιο. Η φύτευση θα αρχίσει 20 μήνες μετά το κτίσιμο της νέας πόλης και θα ολοκληρωθεί σε 4 χρόνια! Ολυμπιακές υποσχέσεις δεν σας θυμίζουν; Τότε, που τελικά μείναμε με τους θάμνους στο χέρι!

And last but not least: στην έκταση του πάρκου θα κατασκευαστεί ο νέος αυτοκινητόδρομος που θα συνδέει την παραλία με τη Σήραγγα Υμηττού, καθώς και 2 (!) κόμβοι του με τις προαναφερθείσες λεωφόρους! Δύο άλλες ελεύθερες λεωφόροι θα διασχίζουν το πάρκο και θα συνδέονται με δευτερεύον και τριτεύον οδικό δίκτυο στις νέες περιοχές!

Βρε παιδιά, είδε κανείς το Πάρκο;

16 σχόλια:

squarelogic είπε...

Ελπιζω να μην γίνει η καταστροφή που περιγράφεις Λωτοφάγε.Μα τι σκέφτονται επιτέλους?

καληνύχτα!

Giousurum είπε...

sto telos oxi prasino den ta meinei stis poleis alla oute emeis. ti na pei kaneis? Isos to "einai polla ta lefta Ari" ta leei ola kai exigei ta giati. Giati den teloune(me) esties prasinou, giati paizoume me tous syntelestes domiseis, giati....giati...
Kalo vrady.

Ανώνυμος είπε...

Δεν είμαι ειδικός λωτοφάγε, αλλά νομίζω πως αυτή η τεράστια έκταση μπορεί να τα χωρέσει όλα.
Για την επέκταση της Αττικής οδού μέχρι την παραλία έχω τη γνώμη πως είναι απαραίτητη αφού αν δεν γίνει θα αρχίσουμε να παίζουμε ξύλο ή και να σκοτωνόμαστε στους δρόμους λόγω εκνευρισμού από την ασφυξία!
Τι να κάνουμε; Τα αυτοκίνητα έγιναν περισσότερα από τους ανθρώπους. Δεν χωράμε. Κάτι πρέπει να γίνει και προς τη μια και προς την άλλη κατεύθυνση.
Πριν λαλήσουμε…

sergios είπε...

Συμφωνούσα με τον Μάνο ότι το να γίνει ένα τεράστιο πάρκο μόνο και μόνο για "να είναι μεγαλύτερο από το central park" είναι "φαραονισμός" (πάντα μου άρεσε αυτή η λέξη). Ωστόσο ένας μεγάλος συνεχής χώρος πρασίνου, αν και μακρυά από το κέντρο ίσως να έχει μεγαλύτερη περιβαλλοντική αξία από πολλά μικρά διασκορπισμένα πάρκα.
Θα μπορούσε να δοθεί ένας περιορισμένος χώρος για δόμηση με σκοπό τη χρηματοδότηση του πάρκου, αλλά όταν όλες οι νέες εντάξεις στο σχέδιο έχουν ΣΔ 0.3, 0.4, 0.6 και το πολύ 0.8 καταλαβαίνεις ότι με 2.5 δεν πρόκειται για αυτό που λέμε ήπια δόμηση, ειδικά αν οι κυκλοφοριακές και περιβαλλοντικές μελέτες γίνουν γαργάρα. Η εκμετάλλευση αυτού του χώρου από το κατασκευαστικό τραστ που λυμαίνεται τη χώρα μας είναι εγκληματική και ΠΡΕΠΕΙ να την αποτρέψουμε πάση θυσία.

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Λωτοφάγος είπε...

@ Τη ΜΑΣΑ, Squarelogic, τι άλλο; Αδιαφορούν πλήρως για το περιβάλλον, για εμάς, για τη χώρα. Μόνο την τσέπη τους σκέφτονται.

Λωτοφάγος είπε...

@ Καλώς ήρθες, Γιουσουρούμ. Ποιο πράσινο; Ποιος ήρθε; Money, money, money!

@ E, τότε να φύγουμε, Συνέα, να μείνουν μόνα τους τα αυτοκίνητα! Συνειδητοποιείς τι είναι 35.000 νέα αυτοκίνητα στις δύο λεωφόρους; Αυτό δεν θα είναι πάρκο, θα είναι πρασιές! Όσο η υπόλοιπη Ευρώπη ψάχνει τρόπους για να περιορίσει τη χρήση του αυτοκινήτου, τόσο εμείς του δίνουμε μεγαλύτερους χώρους εις βάρος της υγείας μας! Τι καφρίλα!

@ Σέργιε, το δικό σου σχόλιο απαντάει στον Συνέα.

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
offshore είπε...

zo stin eparhia kai otan akouo Athineous na milane gia prasino mou erhetai prota na gelaso kai meta na klapso. Den borite na piesete tous dimarhus sas? Ama 4.000.000 katiki prizoun ta tzieria ton dimarhon, fantazomai pos kati tha ginei sto telos. Ta parka theloun kai sintirisi, pate mia bolta sto Botaniko. Prosfata diavasa ena shetiko arthro, travousa ta malia mou!!!

[Germanos] είπε...

αυτο που ειναι πραγματικα να χτυπας το κεφαλι σου ειναι οτι αυτα που πρεπει να μαθαινουμε ως πληροφορηση δεν μας τα λεει κανείς.

Μπραβο λωτοφάγε , το ειχανε θαψει το θεμα

Λωτοφάγος είπε...

Καλώς ήρθες, Offshore. Τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Μακάρι τα 4 εκατομ.να ενδιαφέρονταν για το όποιο πάρκο! Οι περισσότεροι αδιαφορούν διότι τους αποκοιμίζει η τηλεόραση και τους καίνε τα δάνεια!
Γενικά, οι Έλληνες αφυπνίζονται σιγά σιγά, αλλά το περιβάλλον καταστρέφεται με αφάνταστα μεγαλύτερη ταχύτητα! Έτσι, δεν προβλέπεται σύγκλιση!

@ Γιατί να μας τα πουν, Γερμανέ μου; Συμφέρει; Το πόπολο πρέπει να νοιάζεται για τον Αλβανό της Βροχοπούλου, την τακουνιά του Κούγια, τη ντόπα των αρσιβαριστών (σιγά, κορίτσια, θα σκιστούν τα καλσόν μας!) και την κατάθεση του Ζαχόπουλου.

Unknown είπε...

Για τους υπολογισμούς που παραθέτει η κ. Τσιρώνη αρμόδιος να απαντήσει είναι βεβαίως ο κ. Μάνος.
Το βέβαιο πάντως είναι ότι το Φαραωνικό αυτό πάρκο στο Ελληνικό δεν θα βοθήσει το λεκανοπέδιο αφού οι ευμενείς επιπτώσεις του θα αφορούν στον Σαρωνικό και όχι το Λεκανοπέδιο. (Το 65% των ανέμων στο Λεκανοπέδιο είναι βορειοανατολικοί και ένα πολύ χαληλό ποσοστό νοτιοδυτικοί..).
Τα ευρώ δεν φυτώνουν στα δέντρα ούτε πέφτουν από τον Ουρανό... Επομένως με μαξιμαλιστικές προτάσεις δεν πρόκειται να λυθεί το ζήτημα..
Η πρόταση του κ. Μάνου είναι λογική.
Πράγματι οι απαλλοτριώσεις καθυστερούν, (όχι βεβαίως και 10 χρόνια!!) αλλά κανείς δεν υποχρεώνεται να εγκαταλείψει την ιδιοκτησία του πριν αποζημιωθεί πλήρως.
Δεδομένης της κακής ποιότητος της ζωής και της κακής κατασκευής στις πυκνοδομημένες περιοχές του Λεκανοπεδίου πιστεύω ότι πολλοί ευχαρίστως θα εδέχοντο να αποζημιωθούν και να φύγουν από εκεί.. Άλλωστε και σήμερα πολλοί πουλάνε στις ίδιες περιοχές ακίνητά τους χωρίς να βρίσκουν αγοραστές...
Που θα βερθούν οι πόροι για να αντιμετωπισθεί το ζήτημα της παλαιότητος των οικοδομών αυτών (στις πυκνοδομημένες περιοχές)σε μερικά χρόνια όταν αυτές θα αρχίσουν να καταρρέουν;;

Λωτοφάγος είπε...

@ Κύριε Βαρδάκα, δεν διαφωνώ με τις απόψεις σας, απλώς θυμίζω ότι ζούμε στην Ελλάδα (ευτυχώς), με επαγγελματίες πολιτικούς (δυστυχώς), που έχουν πελατειακές σχέσεις με τους ψηφοφόρους, οπότε είναι αναγκασμένοι να λαμβάνουν υπόψη το λεγόμενο "πολιτικό κόστος" σε κάθε κρίσιμη απόφασή τους (δυστυχότατα)!
Τι συμβαίνει λοιπόν; Στην καλύτερη περίπτωση αποσπασματικά μέτρα και στη χειρότερη στασιμότητα!
Στο μεταξύ, οι κλιματικές αλλαγές καλπάζουν ερήμην μας και εμείς περί άλλα τυρβάζουμε.
Εξάλλου, όπως λέει κι ο λαός "κάλλιο πέντε και στο χέρι, παρά δέκα και καρτέρει": ας πρασινίσουμε το Ελληνικό και αργότερα, όταν ωριμάσουμε πολιτικά και μάθουμε να συνεργαζόμαστε, ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε με το αβίωτο πλέον κέντρο της πόλης.
Και κάτι άλλο: το οξυγόνο ποτέ δεν πάει χαμένο. Πάλι δικό μας θα είναι.
Δυστυχώς, στη "όμορφη και παράξενη πατρίδα" μας, δεν θα υπάρξει ποτέ κάτι αντίστοιχο του βαρώνου Οσμάν που γκρέμισε τις παράγκες του Παρισιού και έφτιαξε τα βουλεβάρτα. Ένα ρημαδοπάρκο είπαμε να κάνουμε, κι αυτό θα γίνει αυτοκινητόδρομος με αλέες!

Unknown είπε...

Λωτοφάγε
Συμφωνώ ότι πολύ καλίτερα θα ήταν το μισό Λεκανοπεδιο να ήταν πάρκο!!
Δεν είναι όμως! Και ούτε το μπορούμε!!
Η σπάνις των πόρων είναι δεδομένη. Μακάρι να ζούσαμε στην ιδανική εποχή και να δέναμε τους σκύλους με λουκάνικα και αυτοί, (χορτασμένοι), να μην τα τρώνε.. Και τα χάλκινα καρφιά που υπεδείκνυαν παληότερα τις διαβάσεις των πεζών στους δρόμους να τα αντικαταστήσουμε με χρυσά για να δείξουμε την περιφρόνησή μας στον κίτρινο θεό πατώντας τον..
Μέχρις τότε όμως;
Μπορούμε να ξοδεύουμε τους πόρους που προορίζονται για την τροφή μας σε δαπάνες για πεντικιούρ;
Η κλειστή τοπογραφία του λεκανοπέδιου της Αθήνας, δυσχεραίνει την κυκλοφορία και τον αερισμό, συνεπώς και τη διάχυση των ρύπων λόγω της ύπαρξης ορεινών όγκων, ενώ έχει ως αποτέλεσμα, η επικρατούσα διεύθυνση του ανέμου να είναι Βορειοανατολική. Οι άνεμοι του βόρειου τομέα είναι συνοπτικοί και έχουν συνήθως μεγάλη μέση ταχύτητα, συντελώντας έτσι καθοριστικά στην διάχυση των ρύπων.
Επομένως οι δαπάνες μας για την δημιουργία πάρκων κλπ δεν πρέπει να κυριαρχούνται από ρωμαντικά κριτήρια αλλά από τα κριτήρια της αποτελεσματικότητος της δαπάνης!!
Να πιάνουν τόπο δηλαδή τα λεφτά μας!!
Έτσι αφ΄ενός πρέπει να αποφεύγεται η δημιουργία (η επαύξηση μαλλον) των ρύπων στις περιοχές εκείνες του λεκανοπεδίου (ή/και εκτός αυτού) από τις οποίες οι ρύποι διαχέονται ευκολώτερα στοΛεκανοπέδιο και αντιθέτως πρέπει να δημιουργούνται πόλοι παραγωγής οξυγόνου κλπ εκεί που θα υπάρξει το βέλτιστο αποτέλεσμα για το Λεκανοπέδιο στο σύνολό του.
Αυτό τουλάχιστον πιστεύω.
Γιαυτό φοβάμαι ότι η περσινή καταστροφή της Πάρνηθας έχει πολύ δυσμενεστερες συνέπειες από αυτές που φοβόμαστε!!

Ναπoλέων είπε...

Επειδή πάντως αύριο είναι η ΜΕΓΑΛΗ επέτειος, θα θυμίσω αυτό που φέρεται ότι είπε τότε ο Γ. Παπανδρέου (παπούς):
Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών
ΚΑΘΟΛΙΚΩΣ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΕΝΩΝ


Κι ένα άσχετο, αλλά...
το συνταρακτικό νέο τό μαθατε;;;
Οι «Ολυμπιακοί» αγγλιστί μετονομάζονται, πιθανότατα πλέον, σε:

Olympic Dopways !!!

Ζείστε τη χαρά να τό πείτε ΠΡΩΤΟΙ στους φίλους σας!
Κι αυτό μιά πρωτιά είναι!

αγάπη-αφοπλισμός-ειρήνη
Ναπολέων

Λωτοφάγος είπε...

@ Τι περίεργο να μην έχουμε χρήματα για πάρκα και ταυτόχρονα να καταργούμε τη φορολογία στα μοναστηριακά κτήματα, κύριε Βαρδάκα! Αφήστε που, ούτως ή άλλως, θα μπορούσαμε να πάρουμε από την Ε.Ε. Επίσης θα μπορούσαμε να απαιτήσουμε τα χρήματα του Κτηματολογίου από τα λαμόγια που τα φάγανε (καλά, άστο, αυτό είναι επιστημονική φαντασία!). Να φτιάξουμε ΧΥΤΑ για να μην πληρώνουμε κερατιάτικα, να μετριάσουμε τη φοροδιαφυγή, να περιορίσουμε τις περιττές κρατικές δαπάνες (βενζίνη, κινητά κ.ο.κ). Δεν είμαστε στην εποχή του Καποδίστρια: χρήματα υπάρχουν, μα οι προτεραιότητες είναι άλλες, όπως κι οι προεκλογικές δεσμεύσεις στους χρηματοδότες υποθέτω!
Τα υπόλοιπα άπτονται του τομέα της Φυσικής της ατμόσφαιρας, κι εγώ δεν είμαι Ζερεφός. Το πάρκο όμως κοντά στο σπίτι της θείας μου στο Λονδίνο δημιουργήθηκε χωρίς να υπολογιστεί η κατεύθυνση των ανέμων: απλώς εκπνέει οξυγόνο!

@ Επιτέλους, Ναπολέων: νικήσαμε την υποκρισία και δώσαμε τη σωστή ονομασία! Κάλλιο αργά παρά ποτέ.
Όσο για το "καθολικώς διαμαρτυρόμενοι", ούτε τότε ήμασταν ούτε σήμερα. Γι'αυτό μας ####νε μονίμως!